Imtihan Dunia Exam Akhirat

Wednesday, November 10, 2010



من علامات النجح فى النهايات الرجوع الى الله فى البدايات

“Daripada tanda kejayaan seseorang itu pada akhir perjuanganya ialah dengan kembali (bermula dengan niat yang ikhlas dan tawakal) kepada Allah sejak mula perjuangannya”.

Perubahan sikap dan nilai ini adalah hasil daripada motivasi @ tekanan peperiksaan. Mancari sebab untuk berubah sememangnya tidak salah. Tetapi sertaikanlah sebab itu dengan niat tulus ikhlas kerana Allah Ta’ala. Agar amalan sempurna penghujungnya. 

Permulaan hasrat ‘berubah menjadi baik’ pada masa yang sama ‘ada udang di sebalik batu’, agar doa dipermudahkan urusan dan lulus imtihan dikabulkan oleh Allah Ta’ala. Ianya langkah mula yang baik namun terselit ‘sedikit kecacatan’. 

Berubah bersebab & ada maksud tersirat inilah yang akhirnya meninggalkan kesan yang sementara. Tidak kekal. Sifar istiqamah dalam amal ibadat, nilai dan akhlak. Jadi, mulakan setiap sesuatu dengan niat yang betul!! 

Carilah punca untuk berubah tapi ikhlaskan niat sebelum melangkah!

Mari kita musabah balik ….. agar imtihan mentarbiah kita.

Sekiranya sewaktu musim peperiksaan kita sanggup berhempas pulas siang dan malam mentelaah pelajaran apa salahnya kita teruskan sikap yang baik ini. Berhempas pulas menuntut ilmu dan berhempas pulas siang dan malam menunaikan kewajipan agama.

Sekiranya kita sering takut, rungsing, bimbang juga resah, semunya tak keruan dalam getir mengharungi imtihan, apa salahnya perasaan yang sama kita teruskan apabila gagal menunaikan perintah Allah dan ketika melakukan maksiat.

Seandainya untuk imtihan kita mampu membuat perancangan belajar yang tepat dan sesuai dengan kehendak masa yang mendesak untuk cemerlang, apa salahnya perancangan yang sama kita mampu buat untuk ibadat harian, mingguan, bulanan, tahunan dan seumur hidup dalam merentasi masa yang juga singkat ini sebelum kita ditentukan sama ada cemerlang atau tidak di padang mahsyar kelak.

Imtihan juga menyebabkan kita berjya menyusun masa dengan baik agar tidak terbazir begitu sahaja apa salahnya hal yang sama kita kekalkan dalam kehidupan seharian. Aturlah hidup agar lebih bermanafaat kepada ummah.

Sewaktu imtihan kita mampu meninggalkan perkara yang lagha dan maksiat apa salahnya perkara mungkar yang sama kita tinggal selepas imtihan.

Sewaktu musim imitihan juga kita cukup jaga pemakanan minda untuk memastikan otak sentiasa cerdas dan badan selalu cergas apa salahnya selepas imtihan selain menjaga hak fizikal tubuh kita turut jaga hak hati agar tidak gersang dengan iman.

Teruskanlah doa munajat, qiammullail, sedekah dan segala amal baik sewaktu dalam muslim imtihan. Tidak rugi mukmin yang istiqamah.

Ini hanyalah sedikit gambaran perubahan sikap yang boleh kita aplikasikan selama-lamanya hasil daripada tekanan imtihan. Mungkin kita serius dalam menghadapi imtihan, bukan sekadar target untuk lulus bahkan cemerlang yang dikejar. Begitulah juga keputusan yang sama perlu kita kejar sempena konvokesyen di padang mahsyar kelak.

Hidup seharian kita adalah ujian. Exam forever. Setiap masa markah dicatit. Sama ada positif atau negatif. Bermula dari bangun tidur maka bermulakah exam kita. Perbuatan yang wajib sudah tentu diberi markah positif, bonus lagi bagi yang sunat bergantung kepada kerajinan. Mungkar pun dapat markah tapi negatif, nasib baiklah perkara makruh kurang dinilai dalam pemarkahan ini. 

Namun exam akhirat ini kurang dirasakan oleh kita. Mungkin sebab markah tak nampak atau result lama sangat nak keluar. Kena tunggu jemputan Izrail, kena tunggu Israfil tiupkan sengkakala dulu. Barulah bermula pemarkahan dan konvokesyen…..

0 comments:

Post a Comment