Antara Cinta dan Pengorbanan

Tuesday, November 9, 2010



BULAN Dzul-hijjah, salah satu bulan yang di dalamnya terdapat sebuah peristiwa besar yang tercatat dalam Al-Qur'an, yang penuh hikmah dan nilai-nilai luhur, iaitu hari raya Eidul Adha atau hari raya Qurban.

Kita akan mengenang kembali sejarah peristiwa abadi. Kisah seorang hamba Allah yang menyandang gelaran Khalilullah (kekasih Allah), Nabi Ibrahim a.s. Beliau mendapat gelaran sebagai khalilullah disebabkan kecintaannya kepada Allah yang amat sangat, sehingga menjadi teladan utama sepanjang masa, menjadi guru dan sumber inspirasi yang tiada habisnya bagi mereka yang tunduk dan patuh kepada Allah SWT.

Sejarah yang ditampilkan Allah dalam al-Qur'an sehubungan dengan hari raya Qurban ini adalah keteladanan keluarga Nabi Ibrahim a.s. Beliau bukan saja sekadar menunaikan perintah-perintah Allah yang dibebankan kepadanya, tetapi menyempurnakannya. Suatu darjat amaliah yang hanya mungkin diraih oleh peribadi-peribadi yang menempatkan cintanya kepada Allah di atas cintanya kepada apapun juga. 

Beliau mencintai Pencipta, Pemilik, Pemelihara segala sesuatu, Raja alam semesta, Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Cintanya kepada Allah swt. melebihi kecintaan kepada diri sendiri, isteri dan anaknya serta apa-pun selain Allah.

Cinta Nabi Ibrahim a.s. bukanlah cinta tanpa makna, dan bukan pula cinta syahwat. la merupakan cinta yang agung, penuh dengan nilai-nilai kesucian, ketundukan dan kepatuhan kepada yang dicintainya, iaitu Allah swt. Sebab cinta kepada Allah sajalah cinta yang sebenar-benar cinta. Beliau sanggup meninggalkan kesenangan duniawi yang menjadi kecenderungan setiap insan.

Beliau sanggup untuk berjalan kaki berbulan-bulan di tengah padang pasir di bawah terik sinar matahari yang menyengat dari Syam menuju Makkah demi mematuhi perintah Allah untuk membangun Ka'bah. Bertahun-tahun lamanya beliau bekerja di lembah Makkah yang gersang. Mengangkut batu, memasang dan menyusunnya menjadi sebuah rumah. Itulah Ka'bah (Baitullah). la menjadi kiblat shalat, tempat thawaf, pusat kaum Muslimin yang dikunjungi orang-orang beriman dari seluruh dunia sampai hari kiamat.

Nabi Ibrahim a.s. disertai isterinya Hajar, seorang wanita yang kerana cintanya kepada Allah melebihi cintanya kepada selainNya, rela hidup bersama Nabi Ibrahim a.s. di tanah tandus dan kering. Wanita ini menjadi lambang ketaatan dan kepatuhan kepada suami yang patut diteladani sepanjang masa. Ia dengan tabah mendidik dan memelihara anaknya, Ismail, sementara suaminya pergi bertahun-tahun untuk menunaikan tugas Ilahi. Ia sanggup mendidik generasi Rabbani dengan meninggalkan kesenangan-kesenangan yang selalu dinikmati wanita pada umumnya.

Putera mereka, Ismail, juga seorang remaja yang teramat sangat cintanya kepada Allah, yang tentunya merupakan hasil dari didikan orang tuanya. Ismail bersifat lemah lembut, sopan santun, taat dan patuh terhadap perintah Allah serta berbakti kepada orang tuanya. Dia adalah putra idaman Nabi Ibrahim a.s. yang diperoleh setelah lama berdoa kepada Allah, dan diharapkan mewarisi perjuangan orang tuanya menegakkan deen Allah di muka bumi.

Inilah potret sebuah keluarga yang seluruh anggota keluarganya amat cinta dan mematuhi perintah Allah. Untuk membuktikan cinta mereka kepada Allah, sekaligus merupakan bukti cinta Allah kepada mereka, Allah pun menguji dengan perintah yang diabadikan dalam al-Qur'an surah ash-Shaffat 102 -111:

Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu? Anaknya menjawab: Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; InsyaAllah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar.

Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu) dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami). 

Demikianlah Kami memberikan balasan kepada orang yang berbuat baik. Dan sungguh ini benar-benar ujian yang nyata. Dan Kami (Allah) tebus anak itu dengan sembelihan yang besar, Kami abadikan untuk Ibrahim itu (pujian dan kemuliaan) di kalangan orang-orang yang datang kemudian. Keselamatan dan sejahtera atas Ibrahim. Sungguh dia termasuk hamba-hamba Kami yang beriman.

Tinta sejarah yang terukir dalam kisah Ibrahim itu bukanlah sekadar cerita pengantar tidur yang tanpa makna. Ia merupakan suatu peringatan dan pelajaran (ibrah) bagi mereka yang memiliki mata hati (ulul abshar). Peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim dan keluarganya mengisyaratkan nilai yang teramat agung yakni cinta sejati kepada Allah. Cinta yang melahirkan ketundukan dan kepatuhan yang dibuktikan dengan pengorbanan yang tulus ikhlas.

Pengorbanan, merupakan realisasi dari cinta kepada Sang Pencipta. Bagi kita orang-orang yang mengaku mukmin, sejarah kecintaan, pengabdian dan pengorbanan yang dicontohkan Nabi Ibrahim a.s. dan keluarganya merupakan teladan bagaimana seharusnya seorang hamba menyambut panggilan dan tugas-tugas dari Allah.

Semangat kesedaran untuk berkorban yang diwariskan oleh Nabi Ibrahim a.s. ini harus selalu kita tumbuh suburkan, sehingga kelak akan meningkatkan darjat ketaqwaan kita di hadapan Allah swt. Kita tidak boleh berhenti berkorban sebelum ajal datang. Selama hayat masih dikandung badan, selama itu pula semangat berkorban yang dilandasi cinta kepada Allah, harus selalu menggelora di dada kita.

Mampukah kita mengorbankan segala harta dan masa
Apatah lagi jika yang menjadi taruhan adalah nyawa
Sungguh, kita umat akhir zaman yang lalai dengan dunia
Sehingga lupa kepada cinta kepada Pencipta
Masa dibazirkan dengan berhibur dan duduk bersahaja
Harta menjadi aset untuk berlumba siapa yang lagi kaya
Bila ditanya bila nak bertaubat,jawabnya bersahaja
Tunggu nanti bila meningkat tua
Sia-sia lah separuh usia amanah dari Yang Esa.

Marilah sama-sama kita bermuhasabah, telah cukupkah pengorbanan kita kepada agama ini sepertimana pengorbanan Nabi Ibrahim,Siti Hajar dan Nabi Ismail, kerana sejarah telah membuktikan, tiada cinta tanpa pengorbanan!

0 comments:

Post a Comment