Doa - Doa Penguat Iman

Wednesday, June 5, 2013


يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمِ يَا بَدِيْعُ السَّمَوَاتِ وَالْاَرْضِ يَا ذَااْلجَلَالِ وَاْلِاكْرَامِ لَا اِلَهَ اِلَّا اَنْتَ بِرَحْمَتِكَ اَسْتَغِيْثُ اَصْلِحْ لِيْ شَاْ نِيْ وَلَا تَكِلْنِيْ اِلئَ نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنِ
Maksudnya : Wahai zat yang Maha Hidup dan berdiri sendiri, wahai pencipta langit dan bumi, wahai pemilik kebesaran dan kemuliaan, dengan rahmat-Mu aku memohon pertolongan, perbaikilah semua keadaanku dan jangan Engkau biarkan aku sendirian walaupun sekelip mata.

اللهم اجعلني صبورا واجعلني شكورا واجعلني في عيني صغيرا وفي اعين الناس كبيرا رب اغفر وارحم واهدني السبيل الاقوم
Maksudnya : Ya Allah jadikanlah aku orang yang penyabar dan jadikanlah aku orang yang pandai bersyukur, dan jadikanlah aku dalam pandanganku kecil dan dalam pandangan manusia besar. Ya Rabb, ampuni dan sayangilah aku serta bimbinglah aku ke jalan yang benar.
اللهم لا تدع لنا ذنبا الا غفرته ولا عيبا الا سترته ولا هم الا فرجته ولا دينا الا قضيته ولاحاجة من حوائج الدنيا والاخرة هي لك رضا ولنا صلاحا الا قضيتها يا ارحم الرحمين
Maksudnya : Ya Allah jangan Engkau biarkan dosa kami kecuali Engkau mengampuninya, dan jangan pula Engkau biarkan aib kami kecuali Engkau menutupinya, dan tidak pula duka cita kecuali Engkau melepaskannya, dan tidak pula engkau membiarkan hutang kecuali melunasinya, dan tidak pula hajat dari hajat-hajat dunia dan akhirat yang Engkau redha padanya dan baik bagi kami melainkan Engkau tunaikan. Wahai yang maha Pengasih lagi maha Penyayang.

اللهم اني اسالك العفو والعافية والمعافاة الدائمة في الدين والدنيا والاخرة
Maksudnya: Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu kemaafan dan kesihatan dan pemeliharaan yang berkesinambungan dalam hal agama, dunia dan akhirat.

اللهم اغفر لي جميع ما مض من ذنوبي واعصمني فيما بقي من عمري وارزقني عملا زاكيا ترض به عني
Maksudnya : Ya Allah ampunilah semua dosa-dosaku yang telah lalu dan peliharalah apa-apa yang tersisa dari umurku dan kurniakanlah kepadaku amalan yang suci yang Engkau redhai dariku.


اللهم حبب الينا الايمان وزينه في قلوبنا وكره الينا الكفر والفسوق والعصيان واجعلنا من الرشدين
Maksudnya: Ya Allah jadikanlah kami mencintai keimanan dan hati kami dengannya, dan tanamkanlah dalam diri kami kebencian kepada kekufuran, kefasikan dan kemaksiatan dan jadikanlah kami orang-orang yang mendapat petunjuk.

اللهم طهر قلبي من النفاق وعملي من الرياء ولساني من الكذب وعيني من الخيانة انك تعلم خائنة الاعين وما تخفي الصدور
Maksudnya: Ya Allah bersihkanlah hatiku dari kemunafikan dan amalku dari sifat riya dan lisanku dari dusta serta mataku dari khianat sesungguhnya Engkau mengetahui pengkhianatan setiap mata dan apa-apa yang tersimpan dalam dada.

اللهم اني اسالك الجنة وما قرب اليها من قول وعمل واعوذ بك من النار وما قرب اليها من قول وعمل واسالك ما قضيت لي من قضاء ان تجعل عاقبته لي رشدا
Maksudnya: Ya Allah sesungguhnya aku memohon kepada-Mu syurga dan hal-hal yang dapat mendekatkan aku kepadanya berupa ucapan dan perbuatan. Dan aku berlindung kepada-Mu dari api neraka dan hal-hal yang dapat mendekatkan aku kepadanya baik berupa ucapan maupun perbuatan. Dan aku memohon kepada-Mu terhadap apa-apa yang Engkau tetapkan bagiku dari ketetapan-Mu hendaklah kiranya Engkau menjadikan baik kesannya bagiku

0 comments:

Post a Comment